Sidor

tisdag 2 augusti 2011

Grubblar över träningen i augusti

Nu drar jag alltså igång den egentliga träningen inför Lidingöloppet. Sedan den 12 juli har jag steg för steg byggt upp kroppen och känner mig nu redo för lite hårdare tag. Frågan är hur dessa hårdare tag ska se ut.

Jag har tittat på en del olika program och de flesta är uppbyggda på samma sätt: 4 - 5 pass i veckan, kombination av intervall, backe, långpass + utfyllnadspass för att öka den totala volymen. Ungefär så brukar jag också lägga upp min träning. Problemet är bara att jag aldrig med kontinuitet lyckats få in 4 pass per vecka. Fem pass är inte att tänka på. Därför har utfyllnadspassen försvunnit vilket har lett till minskad träningsvolym. Kanske är det förklaringen till att jag tappar så mycket på distanser över halvmaran.

Jag funderar nu på ett alternativt upplägg:
  • Tre pass i veckan.
  • Tisdag och torsdag: löpning 20 km med lugn inledning (8km), därefter kuperad terräng (10 km) och sedan lugn avslutning (2km).
  • Helg: varannan helg ca 20 km med fartökning mellan 10 - 18km, varannan 26 km utan fartökning.
Kan detta vara en bra idé?

Inga kommentarer: