Sidor

fredag 1 april 2011

Lars höjer tempot, igen!

Helt enligt planen höjer Lars nu tempot. Mer eller mindre. En totalt överbokat torsdag gjorde att torsdagens pass fick springas ikväll. Redan i tisdags genomfördes det första lite tuffare passet. Så här har det gått.

Tisdag
Planen:
Tempo 3 + 6 + 3 km (De tre första och sista km i lugnare tempo)
Så här gick det:
Jovars, efter 3 km i trakterna kring 5.20 - 5.30 drog jag upp tempot till strax över 4.30. Vi 6 kilometer ökade jag ytterligare till ca 4.20, som jag höll i 3 km innan det var dags för för tre lugna km. Efter passet kändes det bra, men jag måste erkänna att det till och från kändes ganska motigt att hålla uppe tempot. Då menar jag mentalt. Tittade ofta på klockan och blev besviken när jag såg hur långt jag hade kvar i "hög" fart. Men, som sagt, jag höll i och seglade i mål med bibehållen värdighet.

Torsdag
Planen:
Intervall 15 min uppjogg + 7 x 4 minuter i hårt tempo + 15 nedjogg
Så här gick det:
Torsdag blev fredag. Sju tuffa 4-minuters intervaller blev sex eftersom jag tydligen hade programmat in det i klockan. Håll dig till klockan tänkte jag. De första tre intervallerna gick i ca 4.13-tempo. Därefter blev det två intervaller i 4.03-tempo. Sista intervallen genomfördes i modiga 3.55.
Efter det skulle, enligt planen 15 lugna minuter följa, men jag bestämde mig för att springa på i 5-tempo (alltså den tänkta tävlingsfarten) i 15 minuter för att sedan växla ner till 5.30. Det kändes bra.

Några timmar efter passet känner jag mig lite sliten, men på ett bra sätt. Jag hoppas i alla fall att det är på ett bra sätt. På söndag blir det långpass. Då får vi se om jag har tagit i för mycket.

3 kommentarer:

Lennart sa...

Hej Lars!
Ang tisdagens pass så kan det vara lite tufft mentalt när man är på väg tillbaka. Jag tror man kan "glömma bort" hur det känns att springa fort... Man måste bara vänja sig lite men...... Intervallpasset verkar ha gått jättbra. Riktigt bra fart på intervallerna och de gick i stegrande fart också! De måste verkligen ha varit bra för självförtroendet.

Jag ser fram mot rapporten från långpasset.

Lars sa...

Tror att du har helt rätt. Hoppas det i alla fall. Nu gäller det att vänja sig. Imorgon får vi någon sorts kvitto.

Ingmarie sa...

Bra jobbat!Vissa pass ska vara lite tuffare, både mentalt och fysiskt. Det gör att de lugna, "enkla", blir ännu lättare. Jag håller tummarna för att det blir ett härligt långpass!