Sidor

tisdag 12 april 2011

Spring i benen!

Lite orolig är man allt efter att ha tvingats avbryta ett 32K pass efter blott 16K. Lars var därför lite så där spänd när han gav sig ut på dagens tempopass. Å andra sidan var det mycket spring i benen. Häng med!

Det är nu ganska många veckor sedan jag la upp mitt träningsprogram i Polar Pro Trainer 5 och tankade över det till klockan.( Inom parentes är Polar Pro Trainer 5 troligtvis det bästa programmet på marknaden för planering och uppföljning av 40-årskrisande elitsatsningar.) Hur som helst händer det titt som tätt att jag blir lite förvånad över vad klockan säger åt mig att göra. Dagens pass var inte ett undantag.

Till skillnad från tidigare "programmeringar" var dagens pass baserat på distans och tempo istället för tid i pulszoner. Jag trodde att det skulle vara 2 + 8 + 2 (kanske 2 + 10 + 2), där den längre sträckan skulle löpas i ett högre tempo.

De första 2K stämde med min minnesbild, men när klockan pep för att indikera nytt träningsintervall blinkade 12 snabba kilometer på skärmen. Betydligt längre än vad jag hade tänkt. Det var bara att bita ihop. Jag bestämde mig snabbt för att dela upp den snabbare sträckan i fyra 3-kilometerssekvenser.

De första tre fick ett snitttempo på 4:48, därefter kom tre i 4:39, höjde sedan till tre i 4:24. Jag funderade på att höja ett snäpp till de sista tre, men någonstans inom mig finns en rädsla över att dra på mig en skada. Jag höll därför ca 4:25 i en kilometer till och sänkte sedan successivt och avslutade de snabba 12 på 4:52.

Under tempolöpningen steg pulsen från 142 till 171 som högst.

Den avslutande nerjoggen skulle ha blivit 2K, men efter lite drygt 1,6K var jag uttråkad och slutade. Dumt. Jag vet. Men nu blev det så.

Passet sammanfattas så här

Distans 15,6
Tid 1:16:08 (stängde inte av direkt efter passet)
Tempo medel/max 4:50/4:24
Puls medel/max 155/171

Nu ser jag fram mot helgens stora begivenhet: Terräng-SM mitt inne i Uppsala!

5 kommentarer:

Mia sa...

Precis ett sånt här pass längtar jag efter - ett pass när man känner sig snabb och pigg!

Tror ett krogbesök kan göra susen för detta...

Lars sa...

Tror jag med.

Ingmarie sa...

Shit vad bra!
Ska du med kuta i helgen? :-)

Lars sa...

Tack Ingmarie! Nja, jag tror att jag står och hejar istället! Vilken tid och dag springer du?

Ingmarie sa...

Kl 13 båda dagarna. Fast egentligen, kan jag kan du!