Sidor

måndag 11 januari 2010

Inspirerad av Staffans...

...söndagspass bestämde jag mig för att göra ett liknande, men i lightversion. Istället för tolv fick det bli tio kilometer med fartinslag. Var tredje kilometer höjde jag farten rejält. Eftersom jag fortfarande är frusen av mig fick även detta pass utföras på löpband (nu längtar jag efter mer rimliga temperaturer). I siffror blev det så här:

0 - 2 km i 12 km/h
2 - 3km i 14 km/h
3 - 5 km i 12,3 km/h (av någon anledning har jag väldigt svårt att hitta rätt rytm i 12 km/h)
5 - 6 km i 14,3 km/h
6 - 8 km i 12,3 km/h
8 - 9 km i 14,3 km/h
9 - 9,5 km i 12,3 km/h
9,5 - 10 km i 17 km/h (en liten spurt med andra ord)

Tycker att passet var mycket givande och kommer definitivt att köra fler liknande rundor.

Jag glömde, som vanligt, pulsbandet och vet därför inte hur pulsen låg under löpningen. Men direkt efter 10k slog jag på cool down och tog tag i pulsmätarhandtagen. Första utläsningen gav 172. Fem minuter senare var jag nere på 103. Vet inte om det är bra, dåligt eller normalt.

Skofrågan (se föregående inlägg) börjar bli riktigt akut. Efter passet var halva högerskon rödfärgad av blod. Smet in på toaletten för kolla hur det såg ut. Man kunde - bokstavligt talat - vrida blod ur sockan. Till löplabbet med andra ord.

4 kommentarer:

Hempa10 sa...

Snyggt genomfört träningspass!

Finns en formel för att räkna fram din kondition vid återhämtning genom att ta pulsen 1 min efter avslutad träning i mkt hög intensitet.
Du kan testa följande:
6-((10*(HRmax-HR1min)/HRmax))
Värde < 3 = mkt bra kondition
Värde < 2 = Elitidrottsman

Lars sa...

Stort tack, Hempa! Ska genast se vad formeln ger.

Petra sa...

Men fy för blodiga strumpor! Det där måste du fixa...och jag som fjompar över en blå tånagel :-)

Staffan sa...

Roligt, bra jobbat där!!