Sidor

söndag 5 februari 2012

Klartecken för hårdträning plus träningsrapport

I fredags var jag på min husläkarmottagning för att koppla bort 24-timmarsmätningsapparaturen (skriv ett längre ord om du kan!). Sanning å säga så har jag varit lite orolig för resultatet. Hade jag haft höga värden dygnet runt så hade det inneburit att jag behövt ändra en hel del i min livsstil. Och det har jag inte lust med. Jag trivs - på det hela taget - väldigt bra med mitt liv precis som det är.

Enligt sjuksköterskan som kopplade loss mig och förde över resultaten till datorn var resultaten extremt tydliga. När jag var hemma (såväl vaken som sovande) var trycket riktigt bra. Under arbetstid däremot var värdena direkt skadliga. Jag hoppas och tror därför att det under den närmaste framtiden kommer att göras vissa justeringar av mina arbetsuppgifter.

Glädjande nog fick jag klartecken för att blåsa på ordentligt under träningspassen. Men för att vara helt ärlig så har jag trivts ganska bra under den påtvingade återhållsamheten. Som jag tidigare har konstaterat har min träning nästan alltid utmärkts av perioden av intensiv träning (med många tokpass) som resulterat i perioder av skadebesvär och alternativ träning.

Sedan slutet av december har aldrig känt mig sliten i kroppen på ett sätt som har fått mig att ställa in ett pass. Sakta och stillsamt har pass lagts till pass och lika sakta har formen byggts upp. Stegvis har jag kunnat ösa på mer och mer utan att kroppen tar stryk. I tisdags sprang jag till exempel 10.14 kilometer på 43:45. Första kilometern gick på 4:46 den tionde 3:51, därefter fullt blås i cirka 140 meter. Jag tycker att det är helt ok för ett pass utan några speciella förberedelser. Dagen efter kände jag mig både stark och lite muskeltrött, men inte sliten.

För att sammanfatta så känner jag mig lugnad efter blodtrycksmätningarna och nöjd med träningsläget. Jobbsituationen kommer säkert att bli bättre. Livet är bra.




3 kommentarer:

Lennart sa...

Underbart att du är tillbaka!!!

Jag är också mycket imponerad över 10.14 kilometer på 43:45 efter din frånvaro!!

Får du tävla också?

Lars sa...

Lennart, joda nu finns det inga restriktioner. Tyvärr kommer jag inte till start på Premiärmilen eftersom jag kommer att vara på tjänsteresa då. Men nu är det bara att blåsa på. Det är jobbet (eller vissadelar av det) som är problemet, inte löpningen.
Min tidigare målsättning står alltså fast: PB (om så bara med 30 sekunder) på samtliga distanser.

Ingmarie sa...

Tydliga tecken där! Kroppen talar. :-)