Sidor

lördag 14 februari 2009

31 kilometer

Dagens långpass (31 km) var på många sätt ett viktigt test: håller leder och hinnor, räcker lungkapaciteten, finns det tillräckligt tryck i benen och... ger verkligen Maxim energy geel en välbehövlig energikick?

I korthet gick löpningen bra. Den första milen gick lite väl fort (knappt 50 minuter), vilket kostade på under den senare delen av loppet. Hittade likväl ett bra flyt och knatade på bra resten av streckan.

Med ca 12 kilometer kvar öppnade med viss förväntan jag min energy geel. Jag kan på en gång säga att man bör ta rådet att skölja ner gelen med några klunkar vatten på stort allvar. Känslan när man drar i sig gelen är nämligen, ja... väldigt kletig. Blev det en energikick? Nja, det vet jag inte, men jag noterade att jag egentligen inte blev tröttare under de sista delen av loppet. Sista milen gick på 51,42, vilket jag tycker är en finfin tid. Snittet per kilometer blev 5,14, vilket var klart bättre än jag hade trott.

Jag ger mig själv och enery geel väl godkänt.

2 kommentarer:

Unknown sa...

"...men jag noterade att jag egentligen inte blev tröttare..."

Innebär detta att man kan dra i sig gelen efter en kilometer och därmed behålla den minimala trötthetsgrad som infinner då?

/M

Lars sa...

Det återstår att se, Markus. Det här är ett synnerligen komplicerat träningsprogram. I likhet med Apollo-programmet kan vi bara ta ett steg åt gången. (Eller bara dricka en öl åt gången, om det är en mer närliggande analogi).