Sidor

tisdag 8 september 2009

Taktik inför halvmaran

På marathon.se presenteras sex olika taktiker för en halvmara. Två av dem verkar passa mig:


Gå ut hårt-taktiken

För vem: Du har sprungit några halvmaraton och har tränat på bra. Du vet att din kapacitet på 10 kilometer är bättre än vad du har presterat på halvmaran. Du är beredd att chansa lite för att göra en riktigt bra tid.
Taktiken: Hellre än att printa ut ett mellantidsarmband för hela sträckan så ställer du in dig på att springa jämnt och hårt den första milen i närheten av din max-kapacitet på sträckan.
Kanske är det din dag. Kanske orkar du att hålla farten, upp till 15 km och du lyckas med vilja, publikens stöd och den vackra banan få din kropp att jobba ytterligare sex kilometer mot ett snyggt personligt rekord.

Ta rygg-taktiken

För vem: Du har sprungit lopp tidigare och har kunnat utnyttja draghjälpen som man kan få när man springer i klunga eller bakom någon. Du är inte på något sätt slav under klockan utan springer gärna på känsla. Om vinden är besvärande så är det här en taktik som kan spara minuter på sluttiden.
Taktiken: Antingen bestämmer man sig från början att följa farthållarna som finns i Stockholm Halvmarathon. De springer i jämn fart men nackdelen är att farthållarklungorna kan bli ganska stora, och då blir det trångt vid vätskekontrollerna.
Alternativet är att hitta en klunga eller en rygg som håller lagom fart. Hoppa på tåget och åk med ett tag. Går det för långsamt hoppar du över till ett nytt tåg, hakar på en ny rygg. När det börjar gå för fort kan du byta igen. Du vilar bäst i en klunga. Var noga med att hålla avståndet till framförvarande löpare. Är du i rygg på en ensam löpare så bör du efter någon kilometer erbjuda dig att gå upp och dra eller helt fräckt byta rygg.

3 kommentarer:

Markus sa...

Vilken taktik gällde på halvmaran och vilken taktik kommer att gälla på Lidingöloppet?

/M

Anonym sa...

Detta är en väldigt trött blogg!

Gäääsp!

/SH

Lars sa...

Hej Markus!

Du hittar svar i inläggslistan.