Sidor

tisdag 14 december 2010

Mängdpass

Idag genomfördes ännu ett pass som Lars i vanliga fall hade skippat. Åtta kilometer i lugnt tempo (42 - 44 minuter) bara för att samla volym. Lite väl tråkigt till och med för den superdisciplinerade Lars varför han bestämde sig för att krydda passet lite grand.

Jag bestämde mig att dels springa lite snabbare än anvisningarna, dels att köra en falsk staffanmil (alltså öka tempot var tredje km). I vanliga fall brukar de lugna momenten ligga i 5- till 4.50-tempo och de snabbare i 4.10 (+/- 5 sekunder). För att inte hamna för långt från intentionerna med passet valde jag att vara försiktigare i tempohöjningarna (ca 4.35 min/km). Efter åtta kilometer bestämde jag mig för att köra en sista tempohöjning och efter den ytterligare en lugn kilometer. Tio kilometer totalt med andra ord. Lite längre och lite hårdare än programmet, men absolut inget okontrollerat rusande.

Igår kom ju nya numret av RW. Läste med stort intresse artikeln om hur man kommer i form till maran med tre pass i veckan . Förra året försökte jag ju följa Holméns tre-pass-i-veckan program, men det var för tufft för mig. Alla pass skulle köras i hårt tempo. Kroppen hängde inte med.

Vore kul om någon la upp sin träning efter RW:s nya program. Verkar det fungera kommer jag absolut köra efter det inför Stockholm marathon 2012.

4 kommentarer:

Lennart sa...

Hej!
Tittade mycket på janne holmens program innan SM och NYCM. Jag försökte mest följa långpassen och dess fartökningar.

Jag fick RW idag och skall med stort intresse läsa artikeln om marathonträningen....

Mia sa...

Jösses. Jag måste bli frisk nu och träna ikapp ;)

christer sa...

Jag läste också RWs marathonprogram med stort intresse. Dock så följer jag Szalkais 4-timmarsprogram och hoppas det ska fungera.

Noterbart är det att RWs program är på 18v medans Szalkais är på 26v.

Lars sa...

@Mia: när du kommer till Uppsala så kan vi springa ikapp hela dagarna.
@Christer: Jag noterade också att RW-programmet är tämligen kort. Antar att man måste gå in i programmet med bra tryck i såväl ben som lungor.