Sidor

onsdag 31 mars 2010

Mellanpass och mystisk upptäckt

Efter söndagens tävlingsdebut bestämde sig Lars för att i måndags köra ett lugnt återhämtningspass med cykel- och styrketräning på gymmet. Idag genomförde han ännu ett mellanpass, 8k i lagom tempo, som uppladdning inför lördagens långpass enligt Holmén: 30k där den sista milen ska springas på 47.

Under dagens träning noterade Lars också något som eventuellt kan vara ett mysterium. Under hela mars har han plågats av ett instabilt vänsterben. Instabilt är kanske fel ord, men ett besvär i fotleden har fortplantat sig genom benet och skapat en känsla av kraftlöshet.

Under premiärmilen och även under dagens pass kunde Lars konstatera att den märkliga känslan försvann när kilometertiden gick under 4.28. Vad kan detta betyda? Svaret låter kanske vänta på sig, men redan på lördag, självaste påskafton, får vi veta om Lars tänker fortsätta skriva om sig själv i tredje person.

6 kommentarer:

Tobias sa...

Det är stor humor att läsa inlägg där personen skriver om sig själv i tredjeperson. :-)

Lars sa...

Jag vet (eller: Lars vet detta). Så jobbar vi i Uppsala :-)

Petra sa...

Haha, fint att du "gör en Roadrunner" :) Jag ska testa i ett inlägg jag också, är ju från stan!

Staffan sa...

Lycka till på långpasset - ser fram emot en rapport senare!

Själv tar jag det lugnt nu i helgen och hoppas på en fräsch kropp till måndagens 10km-tävling i Enhörna.
Glad Påsk!

Roadrunner sa...

I like :-)

Kanske finns det något slags omvänt tröskelvärde i kraftlöshetsupplevelsen? Vid en given grad av anstränging, strax under 4:30/km, verkar upplevelsen upphöra. Kanske aktiveras andra muskler i högre tempon som stabiliserad det hela. Jag känner mig ganska instabil när jag joggar i sexminuterstempo och det går så sakta att jag uppever det som jobbigare än det borde vara. Inte riktigt samma sak som du upplever men något åt det hållet.

Jag skriver aldrig om mig själv i tredje person. Jag anlitar så klart en professionell ingressförfattare;-).

Unknown sa...

Bäste Lars. Du är som en gammal bil vars backspegel börjar låta i ett visst hastighetsintervall. Om du håller dig på hastigheter snabbare än 4.28 så torde det inte vara något problem.