Sidor

onsdag 1 september 2010

Bra pass men mysko pulsklocka

Tisdagen fick se ännu en Staffanmil. Den här gången ville jag ta i lite extra för att komma upp i lite högre pulszoner. Med andra ord höll jag tyyyyp 10 sekunder högre fart i alla delar. De långsamma kilometerna sprangs alltså i trakterna kring 4.48 och de snabba kördes i 4.15 (de två första) 4.05 (nummer 3) och strax under 4 (sista km).

För den som inte springer regelbundet låter en tempohöjning på 10 sekunder inte så mycket, men för mig innebar det att pulsen, efter den första tempohöjningen inte gick ner i pulszon 3 igen. Tio kilometer i zon fyra och fem med andra ord. Men riktigt ansträngd blev varken ben eller andning. Bortsett från den sista spurten ( 3.33 min/km) gick pulsen aldrig över 167. Benen kändes lätta och fina under hela passet, men

1) Igår (onsdags) kändes det faktiskt en hel del i höger vad. Det var inte en aggressiv smärta, men ändå...

2) Hastighetsberäkningen verka spåra ur under de två sista tempohöjningarna. Kurvan hoppar upp och ner på ett sätt som absolut inte motsvarar verkligen: 13.22 min/km en sekund och 2.32 min/km tre sekunder senare. Mysko. Har aldrig hänt förr.



Idag hade jag tänkt att springa sju snabba kilometer direkt efter lunch, men det gick inte av tidsskäl. Får försöka ordna något sent ikväll istället.

2 kommentarer:

Mia sa...

Jag ska verkligen testa ett sånt här pass. Kanske imorgon när jag åker på träningsläger... Eller hur var det nu igen?

Mia sa...

Jag glömde att säga - DUMMA VAD! Vad är det med dessa vader?! Min håller sig lugn just nu, men det känns hela tiden som om jag ligger på gränsen.

Hade en låsning i en helt annan kroppsdel i onsdags, var och hur ont det gjorde lämnar jag därhän..