Sidor

onsdag 16 mars 2011

75 minuter på halvtrötta ben

Igår var det för andra gången dags att springa ett halvlångt pass med ben som fortfarande mindes ett rejält långpass. Min Polar var programmerad enligt följande:

0 - 10 minuter: pulszon 2
10 - 50 minuter: pulszon 3
50 - 60 minuter pulszon 4
60 - 70 minuter pulszon 2

Fram till och med den sextionde minuten var det inga större problem att följa planen. Liksom under förra 70-minuterspasset höll jag mig i pulszon 4 genom att spurta mig upp till 89 % av max, jogga ner pulsen till 80%, spurta igen osv. Kändes bra.

Problemet blev sedan att halka ner från cirka 88 % till under 70 % , alltså att direkt gå från zon 4 till 2. Det gick helt enkelt inte. Efter sjuttio minuter pep klockan fortfarande aggressivt och visade 73 %. Jag fortsatte därför i väldigt låg tempo i ungefär fem minuter till. När klockan visade 62 % var jag nöjd och avbröt passet.

Idag blir det 40 minuters hårdkörning på gymmet.

Inga kommentarer: