Sidor

lördag 5 mars 2011

Lars slutar deppa och blickar framåt

Ljumskskadan visade sig var segare än vad Lars hade trott. Passen i crosstrainern blev fler än vad han hade hoppats. Och när ljumsken kändes ok drabbades han av en riktig karl-förkylning. Riktigt synd om Lars med andra ord, som började känna sig deppig. Men idag vaknade han upp med en pigg känsla i kroppen. Ny dag - nya möjligheter. Det här var Lars första dag på resten av maratonsäsongen (eller vad man nu brukar säga). Sin yrkersidentitet trogen satte sig han därför framför datorn och började planera.

Ja, vad ska man säga. När en elak ljumske ersätts av en aggressiv förkylning är det svårt att inte misstänka att onda makter är inblandade. Idag känns det bättre och imorgon blir det omstart på med träningen. Benet känns inte 100 % ok och därför kommer jag ta det försiktigt med löpningen. Så här ser planen ut de närmaste två veckorna.

Tidsbaserad träning. Alla pass kommer att vara strikt tids- och pulsbaserad. Jag tänker inte stressa med distans och hastighet. Jag tänker mig tre löppass i veckan. Ett långpass på 250 minuter och två kortare om 70 minuter. Jag tänker som sagt inte mäta distans och hastighet under de här passen. De ska kännas bra helt enkelt.

För att bevara och utveckla "flåset" kommer jag därutöver lägga in två kortare (40 minuter) pass i crosstrainer där hjärtat får ticka på ordentligt. Fem pass i veckan med andra ord. Jag räknar med att måndag och fredag blir träningsfria.

Jag kommer rulla på så här till söndagen 20 mars, sedan får jag se hur det känns. Tid och puls. Imorgon lite drygt två timmar. Får se hur det fungerar.

2 kommentarer:

Lennart sa...

Hej!
Äntligen en uppdatering!

Först vill jag säga att jag hoppas den jobbiga perioden är över och att du gör helt rätt när du inte stressar utan tar det lugnt med löpningen och varvar med Crosstrainer.

En fråga bara. Stämmer det att långpasset ska vara 250 min (dvs 4 tim och 10 min) eller menar du 150 min?

Lycka till imorgon!

MVH

Lars sa...

Jag hoppas själv att jag menar 150 minuter! Annars blir det ett väldigt tufft pass :-)