Sidor

måndag 28 mars 2011

Lars funderar och planerar

Jag har skissat lite på hur de närmaste veckorna ska se ut. Kärnan i träningen blir, som tidigare, tre löppass (tisdag, torsdag och söndag). När det är möjligt och lämpligt tänker jag köra lättare pass med alternativ träning på onsdagar och/eller fredagar.

Tisdags- och torsdagspassen blir inte längre men hårdare. Samma sak med helgernas långpass, inte så mycket längre, men med tydligare fokus på fartökning.

Vecka 13
Tisdag Tempo 3 + 6 + 3 km (De tre första och sista km i lugnare tempo)
Torsdag Intervall 15 min uppjogg + 7 x 4 minuter i hårt tempo + 15 nedjogg
Söndag Långpass 26 kilometer (18 - 24 kilometer snabbare än tävlingsfart)

Vecka 14
Tisdag Tempo 2 + 8 + 2 km
Torsdag Intervall 15 min + 10 x 4 minuter + 15 min
Söndag långpass 32 km (24 - 30 km snabbare än tävlingsfart)

Vecka 15
Tisdag Tempo som vecka 14 men hårdare tempo
Torsdag Intervall som vecka 14 men hårdare tempo
Söndag långpass 35 km (sista 8 något snabbare än tävlingsfart)

Vecka 16 (lugn vecka)
Tisdag 10 km på 48 minuter
Torsdag 10 km på 48 minuter
Söndag långpass 19 kilometer (12 - 17 kilometer i tävlingsfart)

1 kommentar:

Lennart sa...

Det ser ut som en riktigt klok planering.

Upplägget påminner lite om hur jag kör förutom att jag försöker att träna lite lätt på fredagar också (dagen efter ett kvalitetspass). Annars siktar jag på att träna tis, tor och sön med liknande upplägg. OK, lite variation i distanser är det men hyffsat likt.

MVH