Sidor

tisdag 5 april 2011

Lars somnar i vredsmod

Läsare av denna blogg vet att Lars är en långlöpande fyrabarnsfar som motsätter alla former av dödande (av människor ännu så länge). Vad läsarna inte vet är att han också är fanatisk Spurs fan (Tottenham för er som inte kan lingot). Därför satt han ikväll med sina vänner på en sportbar full av förväntan inför matchen mot Real.

Det gick inte ens dåligt. Det var katastrof. Åttio procent av tiden spelades i vårt straffområde. Crouch blev utvisad efter typ fem minuter. Matchen slutade 4 - 0. Elände! Hur ska vi vända det här på White Hart Lane? Och varför satte Harry in Defoe istället för Pav i andra halvlek? Bittert.

Som tur var gick löpträningen tidigare under dagen bättre. Tempopass om 12 kilometer skulle det bli. Första och sista två kilometerna i lugnt tempo.

Jag inledde i 5.30-tempo med avsikten att springa 2 - 6 i 4:30-tempo för att sedan springa 6 - 10 mellan 4.15 och 4:20. Riktigt så bra blev det inte. Under uppjoggen kändes benen stela och lite ömma. Höger knä vek ner sig lite då och då. Jag bestämde mig därför för att göra en ganska försiktig tempohöjning under 2 - 4 km. Steg för steg ökade jag från 5:30 till 4:40.

Vid fyra kilometer drog jag upp takten till 4:30. Exakt samma känsla som förra veckan. Vad jobbigt? Ska jag hålla på så här i tre kilometer och sedan höja farten? Halvvägs in i sjunde kilometern kändes det ogörligt att springa 7 - 10 i ännu högre fart. Men då tänkte jag på Lennarts och Ingmaries kommentarer. Det handlar om att vänja sig.

De tre sista 'snabba km gick således som planerat mellan 3:20 och 3:15. [Fel: rätt tid ska vara 3:50 - 4:05] Jobbigare än vad jag hade hoppats. Å andra sidan så genomförde jag ett långpass med ganska tuff tempohöjning i förgår.

På torsdag blir det långintervall igen. Ni0 gånger fyra minuter i tufft tempo. Undrar hur det kommer att gå.

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Det kommer att gå hur bra som helst på torsdag! Jag har alltid behövt börja väldigt, väldigt lugnt för att "komma in" i flytet innan jag startar kvalitetsträningen. Som en trögstartad turbomotor. ;-) Börjar jag för hårt blir det punka direkt. Grymt bra pass du fick till!

Daniel sa...

Fint pass Lars! Mycket sitter i huvudet när det gäller farten och det blir lätt att man spänner sig istället för att slappna av som man ska göra ;)
Grym avslutning med sista tre på 3:15-3:20! ;)

anneliten sa...

Hörru ordmärkaren - heter det inte vredesmod ;-)

Lars sa...

Ja, det märks att mitt inlägg var skrivet i starkt affekt.

Daniel: Tiden de sista tre kilometerna var INTE 3.15 - 3.20, utan 3.50 - 4:05. De snabbare tiderna är de som jag hoppas hålla under torsdagens intervallpass. Mycket märklig sammanblandning.
Ska lägga fokus på att slappna på torsdag.
Annaliten: Jo, visst heter det vredesmod. Antar att felstavningen visar hur förbannad jag var. Men det är naturligtvis ingen ursäkt. Nu är jag också varnad.
Ingmarie: Hoppas att du har rätt. Förhoppningsvis känns det lättare när både huvud och kropp börjat vänja sig vid högre tempo.

hempa10 sa...

Förstår att förnedringen av Spurs gjorde dig upprörd...
Kul att du kommit igång med löpningen så bra!! Det kommer bli en bra vår för dig!

Lennart sa...

Hej!
Det kommer att gå bra imorgon på intervallerna.

Vad jag kommer ihåg gick det bra sist och de slutade på strax över 4 min/km. Kommer ihåg att jag tyckte det var starkt eftersom du var skadad ett tag.

MVH