Sidor

torsdag 21 januari 2010

8k utan överraskningar

Den här veckan tar jag det lite lugnare efter förra veckans fem pass. Dagens 8k var mest tänkt som en brygga mellan tisdagens kvalitetspass (Staffanmilen) och söndagens kommande långpass. Det blev faktiskt lite kämpigare än väntat. Jag kände av tisdagens tempoökningar i vaderna. Tiden landade på 36,23 vilket blir 4,33 per kilometer. Det kom ganska nära min måltid (36 min), men benen var alltså lite tröttare än jag förutsätt.

Kanske beror detta på att jag inte låter mellanpass vara just mellanpass. Tar i lite för mycket under de lätta passen helt enkelt. Enligt McMillans running calculator ska farten under mina "easy runs" - och det ska väl mellanpass vara - ligga mellan 4,58 och 5,17.

Hur som helst under söndagens långpass lovar jag mig själv pratfart.

2 kommentarer:

Sofie RW sa...

Den kalkylatorn måste jag ta en titt på; fast jag är lite tvärtom - springer de snabba passen för långsamt (och långt).

Ibland är det skönt att inte få några överraskningar när man springer; och det är ju kanske tecken på att du känner din kropp och kapacitet.

Lars sa...

Kalkylatorn är är intressant. Jag matade in min bästa tid på 5k och den angav faktiskt mina bästa tider på 10k och halvmaraton... men min maratontid var tyvärr betydligt sämre än vad den borde vara. Tror att det är bra att vara disciplinerad och inte överdriva (med fart eller längd) sina olika pass.