Sidor

måndag 18 januari 2010

Kompromisser i söndsgskvällen

Näää... det bidde ingen långpass. Men mellan fruns träning och tacomiddag med barnen lyckades jag klämma in ett pass på 13,5 k. Temperaturen var perfekt, kände mig aldrig för varm eller kall. Innan själva passet hamnade jag dock i visst bryderi över antalet kläder jag skulle ha på mig. En betydligt mer systematisk löp-bloggare, nämligen Sofie (också känd som Snorkis) kom fram till att man vid kyla behöver ett plagg per minusgrad. Minus tjugo betyder alltså tjugoplagg (och då räknas varje sko som ett plagg).

Alltnog, i söndags var det tre minusgrader vilket tvingade fram smärtsamma kompromisser. Skulle man satsa på skor, men sedan bara ha ett par vindbyxor? Vindbyxor, tröja + mössa, men skippa skorna? Jag kom fram till att formeln nog inte gällde mig och tog på mig tolv plagg.

Gav mig ut på en runda som jag aldrig sprungit förr. Jag trodde att den skulle vara ungefär 16 k men min Garmin 305 visade inte mer 13,5 k när jag närmade mig huset. Funderade på att fortsätta upp till gamla E4 och vända, vilket skulle ha gett 2k till, men jag var redan mentalt inställd på en dusch och kvalitetstid med familjen.

Som sagt ett mellanpass, en kompromiss, men ett pass var det likväl. På tisdag blir det en upprepning av vad jag kallar Staffan-milen: 10 k med rejäl tempohöjning var tredje kilometer.

3 kommentarer:

Staffan sa...

Åh, Staffan-milen! Se därNu kan jag lägga av och känna mig nöjd :-)

Är du mottaglig för ett tips till? Testa då detta fartleks-upplägg (pulklocka som mäter distans och fart hjälper här). På en vanlig distansrunda avslutar du varje kilometer med en farthöjning sista 200m. Springer du i 5:00-fart öka till t ex 4:15. Direkt efter fartökningen återgår du till vanliga distansfarten. Riktigt jobbigt efter ett par upprepningar.

Om du vill ha det ännu jobbigare kan sträckan vara 400m på varje kilometer och farten en hel minut snabbare/km än distansfarten men då blir det rejält jobbigt, nästan som ett intervallpass. Testa!

Lars sa...

Tack för tipset! Det får bli torsdagens pass.

Sofie RW sa...

Kan säga att det varit aningen kyligt de senaste passen... tror inte att min formel var riktigt vatten-tät.

Nu blev jag både sugen på tempoökningar var tredje km, och Staffans fartleksupplägg! Tack för inspirationen!